Het museu goeldi

12 maart 2009 - Belém, Brazilië

Vanmorgen moesten we voor het eerst in een paar dagen weer echt vroeg opstaan, om 7 uur stond de wekker al te rinkelen. Eerst maar eens onder de douche gestapt, die overigens altijd steenkoud is maar wel lekker, om even wakker te worden. Vervolgens naar beneden voor het gebruikelijke ontbijt, maar nu was er een andere vrucht bij en een ander (we vermoeden vers geperst) drankje. Van de vrucht hebben we wat foto's gemaakt die hier ook staan.

De reden dat we zo vroeg opstonden was omdat Anna-Luiza ons op zou komen halen om naar het Museu Goeldi te gaan, het werd alleen iets later want uiteindelijk kwam ze ongeveer rond 10 uur ons ophalen, dat gaf ons nog even de tijd om ons Portugees bij te werken. Eenmaal in de auto zijn we via de sloppenwijken (en zoals ze op tv zijn, zijn ze ook in het echt...) naar het Museu gegaan om met iedereen kennis te maken en even in het herbarium rond te kijken. Dat was echt een geweldige plek om te zijn, je krijgt steeds meer het idee dat je dichter bij het oerwoud komt, bomen worden groter, overal staan bloemen die je normaal voor een fortuin in de bloemenwinkel koopt, echt fantastisch.

We hebben ook al een aantal studenten gezien die met ons mee zullen gaan naar het veldstation. We hebben begrepen dat zij het helemaal geweldig vinden om met ons mee te mogen gaan om wat van ons te leren daar, dus dat zal wel wat worden! Het herbarium zag er grotendeels hetzelfde uit als in Utrecht maar het was er echt steenkoud in vergelijking met buiten, namelijk zo'n 18 graden (buiten is het ongeveer 32 graden). Anna-luiza heeft veel Portugees met ons gesproken wanneer er mensen in de buurt waren zodat we zo snel mogelijk ons een beetje verstaanbaar kunnen maken, het leuke is dat zij graag wil dat we Engels met haar praten zodat zij haar Engels kan bijspijkeren. Op deze manier helpen we elkaar dus. Verder hebben we nog even een pizza gegeten met Anna-Luiza in een ongelooflijk groot winkelcentrum met een verdieping waar alleen maar eettentjes zitten. Nu even uitbuiken en nog wat werk verrichten en de rest van de avond zien we nog wel.

Groeten Edwin en Jos.

1. Aartje:
    Hoi Edwin en Jos,
    Ongelooflijk, wat warm, zijn jullie daar al een beetje aan gewend?? En dat terwijl de winter het favoriete seizoen van Edwin is. De bloemen zullen inderdaad schitterend zijn, op eerdere foto's was dat al te zien. Hopelijk kunnen jullie daar nog wat mooie plaatjes van schieten. Heerlijk om te lezen dat jullie zo ontvangen en rondgeleid worden. De sloppenwijken doen je, denk ik, beseffen dat we in Nederland eigenlijk beschamend rijk zijn.
    liefs Aartje
  2. Harry:
    Hi Jos en Edwin,
    Gave foto's , die dossier kast hoeven julie toch niet door te nemen he ?Het ontbijt ziet er goed uit . we blijven jullie volgen via de blog .
    Harry en een poot van Lucky :p
  3. Jelle:
    12 maart 2009
    Het Portugees gaat dus lekker! Nog even en het vrouwelijk schoon bewonderen (blog van gisteren) wordt aanpappen... Denken jullie er wel aan dat er geen ruimte in het vliegtuig is om zo'n tropisch vruchtje mee terug te nemen? ;)

Goed ook om te horen dat jullie aan het werk zijn. Het is natuurlijk geen pleziervakantie! :)

Groeten uit Zwolle
  4. jos sr. en marja:
    14 maart 2009
    lekker jos en edwin.
    mooie foto,s ook.
    Heb echter nog geen foto gezien van Anna Luiza.
    We zijn benieuwd !!
    groet jos en marja