Kopen, kopen en nog eens kopen

14 maart 2009 - Belém, Brazilië

Gisteren was het de dag om Anna-Luiza helemaal helder uit te leggen wat we willen vertellen over ons onderzoek op de seminar. We hebben onze presentatie helemaal doorgelopen en ze was erg onder de indruk en erg enthousiast over het feit dat haar studenten eindelijk geconfronteerd worden met het grotere plaatje, waarvoor kan hun botanisch onderzoek nu echt nuttig zijn? Vervolgens is Anna de hele nacht bezig geweest om alle sheets en tekst in het portugees te vertalen, op deze manier gaan we samen het college doen; wij presenteren en zij geeft uitleg in het portugees waar nodig. Verder gaan we een test maken met vragen die er voor moeten zorgen dat de studenten beter inzicht krijgen in wat biodiversiteit en de verspreiding van soorten betekent. ...Als we dan toch de rol van leraar krijgen, laten we het dan meteen goed doen! Voor ons is het vooral fijn dat er studenten meegaan die gespecialiseerd zijn in bepaalde famillies. Op deze manier wordt het determineren voor ons makkelijker en hopelijk sneller. Het is alleen nog steeds maar afwachten of we dinsdag de bush in kunnen... :s

Gisteren en vandaag hebben we de laatste spullen gekocht voor ons onderzoek. Grote plastic zakken voor de epiphyten, een uitschuifbare zwembadstok van 2,5-5 m (hier komt een kniptang aan voor de kleine takken waar we niet bij kunnen) en machetes!

Vandaag was echt een relaxt dagje. We zijn met Anna-Luiza en haar duitse man en haar kindje Nickolaas naar een natuurpark geweest. Vanuit een hoge toren konden we uitkijken over de stad en de rivier. Deze toren was ongeveer even hoog als de bomen die we gaan beklimmen, dus dat was wel even wennen.... stel we stappen hier over de reling en gaan aan ons touwtje hangen... :s In het park hebben we coole vogels, leguanen en vlinders gezien (check de foto's) en een klein museu (waar het steenkoud was binnen) over de oorsprong van Bélem, ontwikkeling van het transport de amazone in en de macht van de marine en over de oorlogen natuurlijk..
Nu komen we net thuis met een ongelooflijke hoeveelheid verschillende typische amazone vruchten (zie foto's). Anna wist precies de plekjes waar het lekkerste fruit te koop is, ze houdt namelijk zelf heel erg van fruit. Hiervoor zijn we, tussen de tropische (warme) stortbuien door, op de lokale open markten geweest, erg vette ervaring! Ze verkopen echt alles en natuurlijk super goedkoop. Kilo fruit voor 1 Reais....33 eurocent dus!! Echt onvoorstelbaar dat het zo goedkoop kan.

Nu gaan we vanavond het een en ander uitproberen, sommigen moet je knagen als een rat, zoals Anna dat mooi zegt en anderen moet veeeel suiker bij. We hebben de cacaovrucht al geproefd, smaakt lekker zoet en totaal niet naar chocolade!

groetjes en tot snel!

Jos en Edwin

1. Miranda:
    14 maart 2009
    Ha die Ed en hoi Jos!
    Na een dagje scoutend door te hebben gebracht, eerst in een lekker lentezonnetje, maar later was gespetter, heb ik de tijd genomen om jullie blog te lezen. Had niet verwacht dat jullie al zoveel geschreven zouden hebben en al zoveel foto's geplaatst! Leuk hoor om zo een beeld te krijgen van jullie eerste dagen daar
    Al een hoop gezien en zo te lezen al een beetje gewend ook, super!
    Ik blijf lezen en meekijken, jullie heel veel plezier daar!

groetjes,
    Miranda
  2. Aartje:
    15 maart 2009
    Met de koude lenteregen tegen het raam tikkend, bewonder ik de prachtige foto's van jullie 4e dag in Belem. Wat een kleurige bloemen, vlinders en vogels en het fruit, ongekend.
    Nog even en dan echt de jungle in, afgaande op jullie voorbereiding komt dat helemaal goed. Anna-Luiza stond nu op de foto??
    liefs, Aartje en kluivende Luck heeft even geen tijd voor een poot
  3. P. Pos:
    15 maart 2009
    Vluchtnummers tot dusver niet ontvangen.
  4. suus en roy:
    Heey Ed en Jos!
    Ook wij vinden het erg leuk om op de hoogte te blijven van jullie avonturen in Brazil. Wat hebben jullie al veel geschreven zeg! Leuk om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben :-D Wij wensen jullie heel veel plezier met alles wat jullie daar doen.
    Groetjes!
  5. Arjen:
    16 maart 2009
    Dudes!

Whaha...klinkt goed allemaal man! Lijkt me echt vet om allemaal van dat hippe fruit te eten (...of knagen :P). Is weer eens wat anders dan een elstar! Toffe foto's ook trouwens. Ben echt benieuwd hoe het gaat zijn in de bush straks. Hier gaat alles zijn gangetje!

gr Arjen
  6. Astrid:
    16 maart 2009
    Beste Edwin en Jos,

Wat een mooie verhalen en prachtige foto's (althans die van die bloemen, vogels en vruchten........)!! Jullie kunnen zo mee doen aan de fotowedstrijd in de BioScope.
    Ik ben benieuwd naar de "klimfoto's", na al die verhalen over de training en instructies.

Hou je taai en blijf ook genieten van de omgeving.

Groetjes,

Astrid