Weer op reis

19 maart 2009 - Portel, Brazilië

Deze woensdag 17 Maart begon vrij rustig, we konden zelfs een beetje uitslapen omdat we niet echt een tijd hadden afgesproken met Anna. Na het ontbijt hebben we geprobeerd Anna te bereiken per telefoon, maar toevallig kwam ze ons net ophalen nadat we voor de tweede keer getelefoneerd hadden. Gelukkig was de telefoon even vrij zodat we die konden gebruiken.

De avond ervoor was de telefoon de meeste tijd in gebruik omdat er een Australisch stel uit Melbourne was dat al twee maanden aan het rondreizen was en nu was beroofd bij het halen van een ticket. Alles waren ze kwijt; paspoorten, camera, memorycard (met alle foto’s!) enzovoorts. Hun “goodies-bag” zoals ze het zelf noemden was gestolen op het moment dat ze de tas neerzetten. Waarschijnlijk vielen ze op als toeristen en heeft iemand achter hen in de rij gewacht op het juiste moment. Wij waren net bezig met de laptop toen we hoorden dat het wel makkelijk was als ze toegang tot internet hadden. We hebben ze kennis laten maken met de Nederlandse behulpzaamheid en boden het gebruik van onze laptop aan. Ook hebben we ze wat te drinken en te eten aangeboden want ze hadden nog geen tijd gehad om te eten en nog maar 200 real over waar ze het mee moesten doen totdat het geregeld was met de bank en ambassade. Afijn, de rest van de avond hebben we dus maar een beetje gelezen en de vodka opgetrokken totdat het stel rond middernacht de belangrijkste dingen geregeld had en wij intussen na verschillende lachbuien voor pampus lagen op de bankjes.

Nadat Anna ons de volgende dag opgehaald had zijn we naar het Museu gegaan om het tentamen door te bespreken en te vertalen naar het Braziliaans. We hebben toen ook aan haar uitgelegd dat we toch echt zo snel mogelijk naar Caxiuana wilden gaan in verband met het kostenplaatje ( nog weer meer dagen in het hostel hadden we niet begroot). Ze begreep onze situatie en ging gelijk aan de slag; mensen werden gebeld, kantoren bezocht. Uiteindelijk na veel wachten kregen we een antwoord dat we vanavond nog met de boot zouden gaan! De colleges gaan we dan ook geven op het veldstation aan de groepjes studenten en vlak voordat ze weggaan nemen we het tentamen af. Ons vertrek die avond betekende echter ook dat we nog goed en wel 4 uur hadden om alles te regelen. Kamer van het hostel opruimen, laatste boodschappen doen, eten, het zou krap worden... We zijn letterlijk door heel Bélem geraced met de auto om alles op tijd voor elkaar te krijgen maar om 7 uur stonden we dan eindelijk op de boot naar Brèves en aten we onze pizza op die we net in het winkelcentrum gehaald hadden.

Op de boot was een groep Amerikanen van de baptisiten kerk die naar een gemeenschap gingen in Brèves, er was ook een Braziliaan bij die goed Engels kon en we hebben een aardig tijdje met deze mensen gepraat. Baia (de Braziliaan) had ook erg mooie foto’s die hij ons heeft laten zien en een deel van Planet Earth over de jungle, die had hij op zijn laptop staan. Verder bood hij ons aan of we, wanneer we terugkwamen in Bélem, in het gasthuis van hun gemeenschap wilden overnachten. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten omdat ze daar ongeveer de helft rekenen van het hostel (en het gebied is vele malen mooier!). Rond een uur of 10 kwamen we in Brèves aan, we hadden een reis van 15 uur achter de rug met mooie zonsondergang en opgang maar waren er nog lang niet.

De boot naar Caxiuanã vertrok pas om 12 uur maar een aantal studenten die ook naar het veldstation gingen en engels spraken vroegen of we even met hun het stadje in wilden lopen. Brèves is een typisch Zuid-Amerikaans stadje, klein, veel kleine winkeltjes met heel veel prul en 1 chaotische hoofdstraat. Erg leuk om te zien. Nadat de boot vertrokken was hebben we ontzettend genoten van de reis. Het hele gebied is onbeschrijflijk mooi en je had het gevoel dat je het oerwoud zowat kon aanraken af en toe. Deze reis zou bij elkaar ook nog een keer 11 uur duren en toen het eenmaal donker was gingen we boven op het dak van de boot liggen om te genieten van een geweldige sterrenhemel en zelfs een aantal spectaculaire vallende sterren. Geweldige flitsen van een onweersbui in de verte verlichtten de contouren van het regenwoud zo nu en dan, bij elkaar een herinnering die we niet snel zullen vergeten. In totaal was het dus een bootreis van 26 uur, toen we aankwamen waren we dan ook redelijk gaar en hebben we even gedouched, de kamer gecheckt op slangen en zijn vervolgens als een blok in slaap te vallen.

Vanochtend werden we wakker door de ventilator die op een timer staat en waren we nog net op tijd voor het ontbijt, dat is hier namelijk van 06:00 tot 08:00 en hebben we fruit, cake en biscuit gegeten, brood kennen ze blijkbaar niet. Vervolgens hebben we al onze spullen uitgepakt en in onze kasten gestopt zodat we alles netjes bij de hand hebben. Klimspullen hebben we opgeruimd en alles klaargemaakt zodat we snel kunnen beginnen zodra de studenten arriveren met de toestemming. Nu nog even lunchen, dat is van 12:00 tot 14:00, en vanmiddag even rondkoekeloeren in dit prachtige paradijs en vooral veel foto’s maken!

Groeten Edwin en Jos.

1. Jelle:
    19 maart 2009
    Goed werkend internet dus daar! Super!

Fijn ook om te horen dat jullie zo'n goede reis hebben gehad. Onderweg nog wat foto's gemaakt van het geheel?

Nu maar snel de boom in!

Groeten,
    Jelle (en Monique)
  2. Aartje:
    Ha jongens,
    Weer geweldig leuk om zo lezend op onze stoel (in koud maar zonnig Bellingwolde) jullie belevenissen te kunnen volgen. Wat een uitvinding dat internet. We kijken al uit naar de foto's!
    Geniet, kom lekker bij en dan....het echte werk!
    liefs, Aartje en groet Harry.
  3. Mama Karin:
    Hoi Jos en Edwin.

Ik ben blij dat jullie er nu zijn, dan kan ik nu weer rustiger slapen 's-nachts, en uitkijken naar de mooie foto's om een goede indruk te krijgen hoe mooi het is in het oerwoud. (vannacht vriest het hier en de lente is begonnen!)
    Rust nog maar even uit, en voor morgen veel succes!
    Wel goed drinken en eten hè?
    liefs van mama
  4. Petra:
    20 maart 2009
    Zooo, boel te lezen hier ineens zeg! Zo te lezen hebben jullie het prima naar jullie zin, houden zo ;-)
    Groetjes
    Petra
  5. Kees:
    21 maart 2009
    Ha die Edwin,
    Leuke belevenissen zo te lezen.
    Lijkt me leuker dan hier in Kandahar.
    Hier is alles gortdroog en het begint ook al behoorlijk warm te worden.
    Nu is het zo tegen de 30 graden maar met een maand of drie is het boven de 50.
    Gelukkig is de luchtvochtigheid hier enorm laag dus is het goed uit te houden in de warmte.

Heel veel plezier in het regenwoud en benieuwd naar de foto's.

groeten Kees Heuzer
  6. Herma:
    21 maart 2009
    Hoi Edwin,
    Even de hele site gelezen!! was wel even bezig! maar wat ontzettend leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en meemaken. Geniet van alles en pas goed op je zelf.De foto's zijn erg leuk om te zien, hoop dat jullie gauw weer andere foto's op de site zetten.
    Hier in "kapel"alles goed en we blijven je volgen!!!!
    Groetjes van ons allemaal!

Herma
  7. Mama Karin:
    22 maart 2009
    Beste Jos,

Hoe gaat het nu? laten jullie snel weer iets horen?
    We zijn heel erg nieuwsgierig hoe het de afgelopen dagen is gegaan.
    Groetjes en liefs, mama en Ron.
  8. Miranda:
    Mannen!
    Lekker tempo van schrijven hebben jullie (en gelukkig werkt internet ook mee). Gaat goed zo te lezen, super hoor!

Hier buiten regent het en je wordt bijna van je fiets geblazen. Wel even wennen na een heerlijk zonnig weekend.
    Met de Bevers zijn we het weekend weer goed doorgekomen. Na een spannend bezoekje aan de waarzegster (Wendy op het rowanzoldertje) en het bakken van broodjes zijn we naar de woestijn (Doornspijkse zandbak) gegaan waar we het toverpoeder vonden. Terug in oosters Hotsjietonia aten we nasi, sateh, kroepoek en satahsaus, dat ging er heel goed in bij iedereen. 's Avonds nog een pasar malam met hennaschilderen, buikdansen en zandtekenen (ken je de zandtovenaar?). Daar vonden we woorden voor de toverspreuk.
    Ja en dan de zondag... de dag waarvoor we je al vooraf misten. Robin was een geweldige fakir, je hebt er een concurent bij hoor Ed. Met de spreuk en het toverpoeder lieten we zijn tapijt weer vliegen. De shero's hadden een mooi tapijt gemaakt, supervliegen dus.

Hé ik blijf lezen, blijven jullie schrijven en genieten?
    Groetjes, ook van Dick, Sarah en Bram!
  9. Marlies Sleegers:
    Hallo jongens ,

Jullie gaan een bijzondere periode tegemoet.
    Maak er een onvergetelijke ervaring van !

groet Marlies
  10. Henk en Sjan Ariens:
    Hallo Edwin en Jos.

Leuk om op deze manier contact met jullie te hebben.
    Wij hoorden zondag op het feest bij Ad en Yvonne dat jullie op studiereis in de Amazone waren. Nou wij wensen jullie veel reisplezier en vergeet niet om terug te komen hoor want en Jos en Marja en Karin die missen jullie nu al .
    Veel reisplezier
    De groetjes Ome Henk en Tante Sjan.