Eerste dag in Bélem

11 maart 2009 - Belém, Brazilië

Vanmorgen wakker geworden en gelijk maar eens ontbeten met een broodje ham/kaas en een gebakken ei. Het is hier gebruikelijk dat men er een stuk cake bijkrijgt en ook fruit met yoghurt. Erg lekker! Voor Jos alleen broodje ei en banaantje met een vloeibaar aarbeienyoghurtje en een heel vies sapje erbij. Maar goed ze maken hier blijkbaar van alleerlei rare vruchten drankjes en jam. De jam is hier trouwens erg duur, maar echt altijd te veel keus.

Anna-Luiza, ons contactpersoon hier, heeft ons de stad laten zien en ons nogmaals gewaarschuwd voor alle gevaren op straat. De bloedvlekken op het balkon liegen er niet om (zie foto's). Maar tot nu toe nog niks schokkends gebeurd. Uiteraard hebben we als eerste meteen Havaianas gekocht (je weet wel, die slippers die in die warme landen echt niks kosten). Je moet je voorstellen een winkel ter grootte van de Bijenkorf vol met slippers maar voor de europese maten van Edwin (lees: 48...) hadden ze nog maar 1 paar in de hele winkel...  Jos had nog de keus uit iets meer met die lange tenen van hem en uiteindelijk is het toch wel gelukt. Tussendoor hebben we ook nog gegeten in een restaurant in de stad, mensen hier eten vaak 's middags warm en ook hier was echt veel te veel keus. Het is meer een soort buffet en je laat je bord wegen en je betaalt een prijs per kilogram. Ook hier had je weer de keus van allerlei sapjes van locale vruchten.

We waren blij dat het wat koeler werd tijdens het lopen en merkten dat het hier 's nachts net zo warm is als overdag. Belem is echt een hele drukke stad elk straatje staat vol met auto's die constant toeteren en iedereen maakt handgebaren, één grote chaos in onze Hollandse ogen. Maar er valt genoeg vrouwelijk schoon te bewonderen, verder is het hier echt heerlijk zomer en we hebben net mogen genieten van onze eerste tropische regenbui tijdens het boodschappen doen.

Zometeen nog een filmpje kijken en nog wat lezen. Morgen worden we vroeg opgehaald door Anna-Luiza om het Museu te bekijken en de colleges te bespreken.

We willen jullie allemaal erg bedanken voor de leuke reacties en we zullen zorgen voor veel nieuwe foto's en interessante verhalen. Goed nieuws: Op het veldstation is ook internet!! (...mits de stroom aanstaat...)

Groetjes Jos en Edwin.

1. Sander:
    11 maart 2009
    Dudes goed bezig!! Zit er idd al volle bak tropisch uit daar! En ook meteen de enige echte slippers gehaald! kun je geen scheepslading voor me mee brengen als je daar weer vertrekken?? haha he have fun in de beschaving en laat die brazilianen ff weten hoe het moet! (toepen bedoel ik dan)

CHeers
  2. Aartje:
    11 maart 2009
    Zoals jullie merken: "we volgen jullie op de voet", zo benieuwd zijn we naar jullie belevenissen". Wel erg leuk dat Ana-Luiza jullie zo ontvangt, van de enge verhalen en foto's word ik niet blij, wees maar voorzichtig!!!! Arjan Brouwer vertelde al dat daar echt super mooie vrouwen rondlopen. Vlg hem komt dit door de diverse bloedlijnen Wel wennen zeker, die hoge temperaturen zo vanuit een guur Holland
    groet van ons
  3. Rosa:
    12 maart 2009
    Heey Jos, leuk om jou verhalen zo te kunnen volgen. Je bent er pas net en geniet al goed van het eten. Heel goed. Veel succes en geniet ! Ik ben nog in Laos, nog steeds prachtig hier en vertrek over een aantal dagen naar Cambodja. We spreken elkaar!
  4. Monique:
    12 maart 2009
    Zo op de foto's te zien, doet de stad inderdaad erg rommelig aan.
    Het hotel ziet er wel goed uit! Leuk dat je ook rond wordt geleidt. Ben erg benieuwd hoe de colleges verlopen en hoe die studenten zijn/reageren.
    Succes en veel plezier!
  5. robin:
    12 maart 2009
    eeej zo te horen hebben jullie het naar je zin;) ik zal de blog zeker in de gaten houden, groetjes
  6. marja:
    Hey Jos en Edwin,
    Zo te zien en te lezen hebben jullie het al erg naar je zin en worden jullie goed begeleid! Dit zijn momenten die je je leven zullen bijblijven. Geniet ervan!
    groetjes en liefs, Marja
  7. marlies:
    15 maart 2009
    Ah!! zo leuk om dit alles te lezen!!

Enjoy!

Vele Nederlandse Groeten!