Caxiuanã, a.k.a. City of Snakes

24 maart 2009 - Portel, Brazilië

Het heeft even geduurd maar hier is dan weer een bericht van ons. Wij zitten hier echt midden in de bush in het veldstation. We zitten hier nu 4 dagen en het schrijven zal dan ook in een wat lager tempo voortgezet worden. De reden hiervoor is dat we maar beperkt toegang hebben tot internet (er is welgeteld 1 computer en 1 internetaansluiting via de schotel). Daarbij komt dat de pc meestal bezet is en er hier alleen stroom is vanaf 7 tot 12 en van 17 tot 23 uur. Desalniettemin gaan we ons best doen om jullie op de hoogte te houden!

In die 4 dagen is er een hoop gebeurt en hebben we een hoop gezien, een reconstructie. Het veldstation ligt in een, uiteraard, prachtige omgeving. Ze hebben het hier goed voor elkaar, de kamers worden elke middag schoongemaakt en soms worden zelfs de bedden opgemaakt. Iedereen eet gezamelijk nadat je geroepen wordt door de kok. Het basiseten bestaat voornamelijk uit spaghetti (zonder saus maar wel met knoflook of een beetje groenten of iets dergelijks) en rijst, dan zijn er altijd nog wat bonen bij. Voor de rest is er eigenlijk altijd wel vis (die vangen we zelf, zie verderop) en meestal ook wel wat vlees en wat groenten. Jos kan dus gelukkig voornamelijk vegetariër blijven en Edwin kan om de zoveel dagen zijn eiwitten bijwerken met stoofvlees :). Op zaterdag is het hier een speciale dag, er was home-made pizza en lasagna! De toetjes zijn overigens altijd goed, van ananastaart tot een soort vanille-chocolade ijs met biscuit, erg goed!

Omdat we ons eigen onderzoek nog niet mogen uitvoeren zijn we begonnen om de anderen te helpen of met ze mee te gaan, op die manier kunnen we het gebied toch stiekem alvast verkennen. Er zijn hier 4 studenten, die tegelijkertijd met ons aangekomen zijn, die onderzoek doen naar vissen. Ze gaan elke avond met een motorbootje (voideira) de netten ophalen en gelijk de eerste avond zijn we met ze meegegaan. We hadden weer een ongelooflijke sterrenhemel en de gidsen zijn hier ongelooflijk, ze vinden in het pikkedonker hun weg. Gewoon met volle snelheid die rivier af en dan op de meter nauwkeurig bij een wit bolletje van 5 centimer aankomen die in het water drijft, ongelooflijk. Het duurde niet lang of het meekijken werd meehelpen en allebei hebben we op een gegeven moment net zo hard geholpen om alle vissen uit het net te halen, dat is een heel karwei. Het zijn netten van 120 meter en de vissen raken echt helemaal in het net verstrikt, een heel pielwerkje om ze eruit te halen in het donker. En dan moet je ook nog oppassen dat je niet gestoken wordt door een wesp die 2.5 keer zo groot is als die in Nederland, Hans had ons er al voor gewaarschuwd en iedereen hier is er bang voor want het schijnt enorm veel pijn te doen als je er door gestoken wordt. We hebben er drie weten te doden, 1 met de slipper van de gids, 1 mooi actie van Jos met de zaklamp en 1 met het reddingsvest. De studenten leggen ook elke keer veel uit over de vissen dus we leren er ook nog wat van. De meeste vissen zien we overigens de volgende dag terug als lunch, de pirashisira wordt veel gevangen hier en lijkt wel een beetje op de haring wat betreft uiterlijk. Eergisteren toen we met de boot het eerste net eruitgehaald halen kreeg Jos een klap tegen zijn kop en we vroegen ons af wat het was. We gingen op volle snelheid door naar het volgende net toen iedereen ineens met zijn hoofd naar beneden ging, Edwin vroeg zich af waarom iedereen dat deed. Het miezerde en Jos dacht dat iedereen het deed vanwege de regen en volgde hun voorbeeld terwijl Edwin genoot van het uitzicht. Het volgende moment zagen we kleine lichtpuntjes rondvliegen en veel gebonk tegen de boot. Nog steeds vroeg Edwin zich af wat iedereen aan het doen was en bedacht dat het touw van de boot wel eens de oorzaak zou kunnen zijn van het geluid. Toen begon het... We werden van alle kanten belaagd door kamikazevissen, er zaten zelfs dikke vissen van 20 centimer bij die gewoon keihard tegen je opknalden, blauwe plekken hard. En dan niet heel even maar gewoon 5 minuten, toen stonden we stil met de boot en werden ze rustig. Het resultaat was dat Jos een blauw oog had, één van de studenten (Bruno) een blauwe plek in zijn zij en Edwin bezig was samen met Marina (een andere studente) de vissen uit de boot te werken, sommige waren al dood anderen flipten als een gek. Een heel avontuur dus... Vervolgens mochten we het laatste net van 120 meter leegmaken die echt helemaal vol zat met vis, veel Piranha´s overigens (met grote tanden) en hele aparte vissen zoals vissen met snorren van 10 centimer, en met scharen aan de zijkant die dichtklappen (bijvoorbeeld in edwins vinger, auw!!) we waren pas rond half 1 ´s nachts terug, maar het was wel de moeite waard geweest! Tijdens het terug lopen naar het veldstation werden we gewaarschuwd voor slangen, Edwin liep met de volle emmer vissen en Jos moest voorop met de zaklamp om te checken zodat iedereen kon opletten. Het pad is namelijk ´s avonds een oversteekplaats voor slangen. Caxiuanã betekent in de lokale Indianentaal namelijk Stad van Slangen. Maar tot nu toe is er pas 1 gezien aan de kade. Deze woont daar om te jagen op de vele vleermuizen die hier zitten. Gister kwam er zelfs een naar binnen gevlogen tijdens het .... natuurlijk TOEPEN!!.. maar deze vond zijn weg weer naar buiten. Er zijn ook grote soort van kevers van 7cm die grote vleugels hebben en enorm veel herrie maken. Echt een probleem wanneer een van deze binnen vastkomt te zitten, want dan wordt iedereen wakker van het erg vervelende hoog piepfluitje dat ze maken.

Tot nog toe hebben we ´s avonds relaxt filmpjes gekeken met een klein borreltje smerige goedkope vodka. Een van de avonden was het erg gezellig bij ons op het balkon en werd er door een nieuwe groep naast ons gitaar gespeeld en gezongen met veel biertjes. Dit ging ook door nadat de stroom uit was gegaan in het pikke donker. Genietend in het donker met echte lokale gitaarmuziek en uitzicht over een donker bos met vele vuurvliegjes!

Verder zijn we ook nog op expeditie de jungle in geweest met nog wat mensen. Een daarvan,  Scott (een dude uit Arizona), die gaat hier een cursus aan studenten geven in Juli en zit in de plantfysiologie. Hij was nu op een soort verkenning met nog twee andere professoren uit Brazilië en een gids. Een van de professoren heet Lola, een local, en doet hier wel meer dingen, zo heeft hij jaren geleden de uitkijktoren gebouwd van 54 meter hoog die we ook beklommen hebben tijdens die trip. We kwamen er echter achter dat hij eigenlijk gesloten was na een paar verrdiepingen vanwege een onderzoek dat liep maar omdat we toch al gingen klimmen werd gezegt dat we wel even via de buitenkant van de toren (!) konden klauteren naar de volgende verdieping. Vandaar konden we weer de laddertjes nemen helemaal naar boven, daar was echt een ongelooflijk uitzicht je keek over alle bomen heen, dan sta je op een platformpje 1.5 vierkante meter met 3 man op 54 meter hoogte, erg indrukwekkend.  Daarna zijn we nog verder de jungle ingelopen om te kijken naar wat mogelijke plots voor de Amerikaan en hun onderzoek. Ook hier is het geweldig hoe de gidsen hun weg vinden, eerst nog langs een redelijk begaanbare trail en dan ogenschijnlijk ineens de jungle induiken om met de machete een weg te banen. Echte Indiana-Jones scenes kwamen langs met half vergane bruggetjes over moerasjes, spinnen ter grootte van je hand enzovoorts. Wij liepen er natuurlijk rond met het doel om stiekem te kijken naar bomen met epiphyten maar we zagen al wel dat dit behoorlijk lastig gaat worden, zone 1, 2 en 3 (dat is ongeveer de stam van de boom) waren goed zichtbaar maar er zaten maar sporadisch wat epiphyten op. Zones 4, 5 en 6 (de kroon van de boom) waren nauwelijks zichtbaar, maar vanuit de toren hebben we maar weinig epiphyten gezien... We zullen wel zien.

Gisterenochtend werden we wakker zoals gewoonlijk door de ventilator maar nu in combinatie met rennende en schreeuwende mensen. Jos heeft vanuit zijn een bed uitzicht op het hoofdgebouw, Edwin ziet een andere hoek van het station. Nadat we wakker werden zag Jos direct een grote rookpluim en hoorde Edwin mensen rennen en schreeuwen, blijkbaar was er brand! Wij schoten snel onze kleren aan om te gaan kijken en achteraf bleek dat een gastank aan het lekken was en was er brand ontstaan. Iemand had snel de gastank naar buiten gezet maar de schade was al gedaan. Twee keer raden waar het was...de droogstoof die we zo hard nodig hebben en dus nu buiten gebruik is oftewel deze staat bij het grofvuil :(

Verder wordt hier meestal ´s avonds voor het eten gevoetbald. Zo werden we een aantal dagen geleden gevraagd, maar we zeiden nee, want we waren beide druk bezig en even later begon het heel hard te regenen, dus we dachten dat het niet doorging. Nadat Jos zijn al zijn drumpartijen had doorgespeeld ging hij een rondje lopen in de stortregen om te douchen en zag dat de studenten (de vissers) in de regen nog fanatiek aan het voetballen waren. Jos voegde zich erbij en won meteen hard. dus op een gegeven moment na verschillende combinaties werd het 2 tegen 3 en toen werd het wel erg lastig. Na de wedstrijd bleek dat Jos behoorlijk openlag van alle slidings en alle keren dat je uitglijd in de modder. We zijn toen meteen gaan zwemmen bij de kade en dat was overheerlijk!! Warm water, net een warm bad en aan de voeten iets kouder. echt heerlijk. Het was nog even de vraag of het wel slim was zo in het water de springen met al dat bloed vanwege de piranha´s, maar volgens de vissers viel het (nu ineens na alle waarschuwingen) wel mee. Het water is 10 meter diep en de kade is 3 meter boven het water, dus genoeg ruimte voor stunts. Jos heeft wel 2 dagen moeten wachten voor zijn wonden dicht waren maar het was zeker de moeite waard!

De vissers gaan vanmiddag weer weg, dus dat wordt niet meer vissen ´s avonds, maar gelukkig hebben ze hier een bokszak hangen in een van de zaaltjes. In het vervolg wordt het dus ´s avonds the hour of power voor edwin. even lekker rammen! en voor Jos misschien wat pencak silat.

Al met al hebben we dus aardig wat meegemaakt hier op het veldstation maar kunnen we nog steeds niet beginnen aan waar we hier eigelijk voor zijn. We zijn wel aan het werk om sleutels te maken voor de studenten voor het determineren maar we hebben nog geen idee wanneer de studenten komen. Er is nog steeds geen bericht of de toestemming rond is... We houden  jullie op de hoogte!

Groeten Edwin en Jos

PS Bij locatie staat Portel maar dat komt omdat dit de dichtsbijzijnde plek is die groot genoeg is om op de kaart te staan. Caxiuanã wordt niet herkend maar ligt nog verder de jungle in.

1. marja:
    24 maart 2009
    Wat een prachtig verhaal! Mocht het niet lukken met de empiphyten, dan kunnen jullie altijd nog een boek uitbrengen!
    Smeren jullie elke dag Deet?
    groetjes, Marja
  2. Manon:
    24 maart 2009
    Wat een verhalen zeg...! Echt een avontuur!
  3. Maaike:
    24 maart 2009
    Zo, jullie vervelen je nog niet!!
    Jullie maken genoeg mee. Erg leuk om te lezen
    groetjes
    Maaike
  4. Opa en oma Hulshorst:
    Hallo Edwin,

we vonden het erg leuk om de verhalen te lezen. Pas goed op jezelf en we hopen dat je in alle gezondheid weer thuis komt.

Groetjes opa en oma
  5. Aartje:
    25 maart 2009
    Oooohhhhh, dus ik moet me geen zorgen maken over hoe het klimmen in bomen gaat maar over vissen en boten en varen 's nachts en enge bijen!!
    Nou jongens, weer erg leuk om te lezen en duimen dat jullie heel snel aan de slag kunnen voor jullie eigen onderzoek. In ieder geval cum laude geslaagd voor het oefenen van geduld.
  6. oma en oma de koning:
    hallo Jos!
    Als moeder van Marja wil ik even mijn bewondering uitspreken voor jullie onderzoeksplan! ikvind het zeer interessant en lees jullie verslag elke dag! Veel succes met alles en hou alle griezels goed in de gaten!! Prachtige foto's! Groetjes van Fam. de Koning Leidsendam
  7. Serge:
    Aloha,
    Hopelijk komt de toestemming er snel, maar op deze manier maak je ook al heel wat mee! Klinkt allemaal erg goed, ik probeer me er een voorstelling van te maken...... Lichte jaloezie wellicht..; )
    Succes daar!

Groeten,
    Serge
  8. Richard:
    26 maart 2009
    Zeker een avontuurlijk verhaal...pirahna's, spinnen en slangen...nu de apen nog! Niet te ruig doen met voetballen he, Jos!

Ik hoop dat jullie snel met je onderzoek kunnen beginnen. Hebben jullie al geoefend met klimmen? Of ten minste met het schieten van een lijn om een touw vast te krijgen?

Veel succes....Richard
  9. Aartje:
    26 maart 2009
    We zijn nu bij opa en oma, die zijn weer op de hoogte.
    De groeten maar weer
  10. Vincent:
    26 maart 2009
    Heel gaaf om te lezen, is wel ff wat anders als Zweden! Succes daar, groeten.
  11. anneke pos:
    27 maart 2009
    Prachtige verhalen en avonturen, maar niks voor mij. Allemaal wel spannend tot nu toe.
    Wat zijn epiphyten? Míjn woordenboek kan het me niet vertellen.
    Zorgen jullie ook goed voor jezelf ?
    Groeten en succes.
    Anneke
  12. Remy:
    27 maart 2009
    Hey Edwin de wereldreiziger,

Mooi verhaal, zie het in gedachten helemaal voor me. Lijkt me een levenservaring die je voorgoed zal veranderen.

Zweet niet te veel en pas op voor die wespen (ghegheghe, die maken zich druk om wespen terwijl ze met de blote handen piranha's aan boord halen)

Groeten uit het dennenbos!
  13. Mama Karin:
    28 maart 2009
    Hoi Jos,

Na het lezen van dit spannend verhaal moest ik meteen aan óók aan de Indiana-Jones series denken, die je vroeger persé wilden zien en óók de vele herhalingen.
    Toch hoop ik dat jullie de komende weken voorzichtiger zijn, goed opletten en goed voor jezelf zorgen en veeeeel drinken please!
    De epiphyten zullen jullie vast nog wel vinden in een ander gebied, hoop ik maar, maar klim a.u.b. niet té hoog. Zijn de studenten er inmiddels al? Ik ben heel benieuwd naar de resultaten.
    Veel succes de komende week,
    liefs en groeten van Mama.
  14. Jantina:
    28 maart 2009
    Hey Edwin, ik weet niet hoe lang je vissen met snorren in een plastic zakje kunt bewaren, maar ik zou er best een paar in een aquarium willen hebben.. regel dat!
    groetjes Jantina
  15. Arjen:
    JOOO

Het lijkt allemaal wel weer een groot avontuur daar! Ik ga nu gelijk even door naar de kroeg en genieten van goudgele versnaperingen! Ik dacht, nog even snel een berichtje typen onder het genot van keiharde blues van jimi hendrix uit de speakers! Mijn avond is dus al goed haha.

Laterrrr
  16. suus en roy:
    Hey Ed!
    Ik dacht dat alleen piranha´s gevaarlijk waren, maar er blijken dus nog meer killer-fish te zijn ;-) Ik hoop dat jullie snel kunnen beginnen met waar jullie eigenlijk voor kwamen, maar blijf tot die tijd maar lekker genieten van alle avonturen in de jungle. Voor je het weet is het alweer voorbij.
    Vanmorgen is Roy voor z'n werk voor een week vertrokken naar Wit-Rusland. Moet me dus een weekje alleen vermaken, maar dat zal vast wel lukken. Vrijwilligers genoeg om me gezelschap te houden ;-) Groetjes, Susanne
  17. g.polinder:
    Hallo Ed
    Hele mooie verhalen het is een groor avondtuur maar doe
    wel voorzichtig aan

gr uit Nunspeet
  18. dick:
    30 maart 2009
    Hi Edwin,

Wat een geweldige avonturen maken jullie mee zeg!! Het klinkt echt super!!!
    Jammer dat jullie nog niet voor jullie eigen onderzoek aan de gang kunnen. Ik hoop dat dat snel kan beginnen voor jullie.

veel plezier nog daar!
  19. jos sr. en marja:
    31 maart 2009
    hee jongens, Doe niet te stoer jos met voetballen enz en vissen, zodat je geen brokken maakt. Vandaag was jaap en ton hier om te kijken of ze toch nog een oefenruimte kunnen huren. we beslissen volgende week of dat het wel past voor beide partijen.
    sterkte en veel plezier en avontuur. pa jos sr.
  20. Dev:
    31 maart 2009
    Jos wat een Super verhaal zeg!!! gelukkig maken jullie niet zoveel mee.... HAHA! zal nog wel veel meer worden, ik lees het wel weer.

in DB is alles PRima gelukkig heb ik geen last van Vleermuizen, Spinnen en monster Wespen:-)

veel plezier nog!
  21. Tomas:
    7 april 2009
    Gekkigheid Kjerls!

Heel goed bezig hoor, altijd mooi te zien hoe zijn strak geplande "excursie" dan toch weer uitmondt in een avontuur :) en zo hoort het ook, hupla ogen dicht spirngen en gaan

succes dudes have fun

Cheers T
  22. john willemen:
    9 april 2009
    yo dudes

echt vette shit
    ik ben echt jaloers. jungle en vissen en adventures all over the place. en dan ook nog even tijd hebben om je drumpartijen door te nemen.

te gek om het zo allemaal te lezen.

groetjes
  23. Danny:
    14 april 2009
    Yooooooo Joske!

Alles goed daar !?

Zo te lezen ben je lekker aan het werk daar man! Ben ook benieuwd naar foto's en verdere leuke herinneringen!

Tot snel Jos!
    Groetjes,
    Danny
  24. Mama Karin:
    17 april 2009
    Beste Edwin en Jos,

Ik begin nu toch wel weer nieuwsgierig (lees bezorgd) te worden naar jullie nieuwe belevenissen en onderzoek/werk/ervaringen, laten jullie snel weer iets horen? a.u.b. please??
    liefs en heel veel groetjes van,
    mama Karin en broer Ron
  25. Arjen:
    22 april 2009
    Jo dudes!

Alles goed? Kijk uit naar jullie volgende blog! Laat ff snel wat horen :), ben erg benieuwd! Zal vast tof zijn daar in de rimboe! Hier is alles prima!!

Gr arjen
  26. Miranda:
    25 april 2009
    Hey! Hoorde via Maaike wel weer een klein beetje nieuws. Maar ben reuze benieuwd naar een update. Laten jullie ons binnenkort weer wat nieuwe avonturen lezen en misschien wat foto's zien?

Groetjes van ons viertjes hier!
  27. P. Pos:
    25 april 2009
    Edwin,

Het is zaterdagavond. Pa en ik wachten op een verbinding met de overkant van de oceaan maar niks hoor geen contact mogelijk.
    Wellicht morgen (zondag) dan maar. Morgen gaan wij koffie drinken in familieverband bij Annke aan de Houterseweg.
    Pas goed op je zelf en hartelijke groeten van P. Pos en A. Pos-Pars
  28. suus en roy:
    29 april 2009
    Hey Ed!
    Hoe is het daar in de jungle? We hebben al lang niets meer van je gehoord... We hopen dat het met jullie en jullie onderzoek goed gaat. Laten we er maar op vertrouwen dat geen bericht goed bericht is. Hier gaat alles in ieder geval goed. Veel plezier nog daar!