nog 1 weekje vakantie vieren

30 april 2009 - Portel, Brazilië

Het is even geleden dat we iets hebben laten horen, maar dat heeft een goede reden. We hebben ons flink uit de naad gewerkt met onze studenten en het werk zit er al weer op. 10 bomen zijn gesampled en we hebben een mooie verzameling aan epiphyten verzameld. Het werken in de Jungle is echt geweldig. Je loopt als een soort houthakker met je hele klimoutfit en helm op en machete in de hand het bos in. De groep achter je aan. echt vet! Alles ging natuurlijk niet van een leie dakje... we hebben zo´n beetje wel alle mogelijke problemen gehad in het veld, met het schieten waren al verschillende problemen. Katapult die niet werkte, handkatapult die voordurend knaptje, visdraadjes die knapte waardoor nu allerlei weggeslingerde projectielen (boutjes en moertjes) in het bos verspreid liggen! Maar uiteindelijk hebben we als een echte buurman en buurman alles op kunnen lossen. We kwamen er gaande weg wel achter dat het erg belangrijk is om de ideale boom te kiezen. Het heeft vele stressmomenten opgeleverd terwijl je daar hangt te bungelen en het niet lukt om verder te klimmen. 1 boom heeft Jos 4 uur gehangen vanwege een probleem daarboven en Edwin dus 4 uur gezekerd! Als klimmer moet je blijven doorgaan en oplossingen bedenken en improviseren op zulke momenten, ondanks de vermoeidheid die na een uur gekloot onvermijdelijk toeslaat. Ook het zekeren is gruwelijk zwaar. Je gebruikt maar een aantal spiergroepen die op een gegeven moment ook zo iets hebben van: Ja he! Bekijk het even, nu is het wel genoeg! Het gevolg is dat je dus helemaal als een soort, volgens de studenten, met opgezwollen spieren als de incredible Hulk, met een gevoel van een zombie, terug gestrompeld uit het bos komt! Maarr........ gelukkig hebben we van die vriendelijke dames die ons uitgebreid willen masseren! :) Na nog andere problemen als een aanval van een mierennest en touwen die vastzitten op 25 meter hoogte, hebben we uiteindelijk onze methoden kunnen perfectioneren en werd het klimmen steeds makkelijker en sneller!

Onze studenten zijn echt een enorme hulp geweest hier in het veld. De meesten werken al jaren aan een specifieke plantengroep. Zodra Jos iets naar beneden gooide van uit de boomtop, wisten ze al meteen welk genus ze in handen hadden. De groep was opgedeeld in de varenspecialisten en de rest deed bloemplanten en een paar deden mossen. Dit maakte het voor ons ook makkelijker om de planten op naam te brengen en dat scheelde veeeeel tijd! De colleges geven was ook super tof! Hier midden in de Jungle in een klein zaaltje aan Braziliaanse studenten uitleggen wat Biodiversiteit is. Bij de colleges is zelf de statistiek uitgebreid aan bod gekomen. Ze waren erg geinteresseerd en stelden goede vragen en zijn doodsbang voor het tentamen wat we gaan afnemen! moehaha!

Naast het werk is er natuurlijk veel gechilld met de studenten en de medewerkers hier. Veel gezwommen en tot laat nadat de stroom uit is in het pikke donker nagekletst. Op een rustige middag gingen we met zijn tweeen zwemmen in de rivier en opeens hoorden we pfffffssssshhhhhhhhh!!!! We gingen snel uit het water voor het geval het een krokodil was, maar toen zagen we ze: zilverblauw met rugvin en een spuitgat... 2 rivierdolfijnen. Ze zwommen ons voorbij op 25 meter afstand, echt onbeschrijflijk! Zwemmen met wilde dolfijnen in het oerwoud van de amazone, wat een ervaring! Ze bleven best lang chillen en zorgden voor heel wat opschudding bij de vissen. Op sommige plekken bleven de vissen uit het water omhoog springen. We hebben gisteren ook mooie foto´s gemaakt van het spiegelgladde pikzwarte water en de jungle die eraan ligt.

Nu we klaar zijn is dat een hele opluchting. De laatste boom was wel even slikken, omdat het werk echt te gek is. Jos vond het klimmen ook echt geweldig. Je komt steeds hoger en het wordt lichter en lichter en op een gegeven moment komt het uitzicht ineens! echt prachtig! in het zonnetje over de amazone uitkijken en mooie planten spotten en vervolgens met een lange knipstok de soorten uit de boom schoffelen en knippen. Net tuinieren, maar dan hangend in de canopy. Helaas heeft Edwin niet geklommen. Tijdens het oefenen met de katapult op de base camp, brak de houten paal waar de katapult opzat geschoven. Met volledige uitrekking schoot de kilozware roestvrijstale katapult met volle snelheid op Edwins voorhoofd. Jos schrok zich kapot en Edwin had niet door wat er aan de hand was, totdat het bloed begon te stromen vlak boven zijn rechteroog! Jos zag dat de huid op zijn voorhoofd in tweeen gescheurd was. Gelukkig waren we 1 minuut rennen verwijderd van de ziekenboeg en na 6 minuten lag Edwin op de tafel met een kerel boven zich die hem aan het dichtnaaien was. 3 hechtingen waren nodig om het netjes dicht te krijgen. Je ligt op een tafel, niet beseffend wat er allemaal gebeurd, onder een losbungelende kale spaarlamp naar het plafond te kijken en dan hangt er een paraense portugees sprekende dude boven je die vanalles vraagt en je begrijpt er niks van en hoopt maar dat je in goede handen bent en dat ie weet wat ie doet! hele aparte ervaring! De wond is mooi genezen intussen, maar Edwin heeft waarschijnlijk wel een hersenschudding opgelopen. Hij was na het ongeluk nog een goeie twee weken vaak duizelig en veel hoofdpijn en vermoeidheid. Voor de veiligheid van ons beiden hebben we in het begin het werk verdeeld over meerdere dagen en besloten dat Edwin maar beter niet kon gaan klimmen.

Nu is de tweede groep nog met ons hier in Caxiuanã en het werk zit erop, dus we houden ons voornamelijk bezig met zwemmen, toepen en nieuwe kaartspelletjes leren, films kijken en zo nu en dan kaparinha (zelfgebrouwd drankje van +/- 35%) drinken hangend in het water, uitkijkend over de Amazone :P Afgelopen zondag was een mooi hoogtepunt: BBQ-tje en daarna een super tof feestje. De stereo-installatie kwam uit de kast en er werd volop gedanst. Eindelijk hebben we de braziliaanse pasjes mogen leren van de mooie vriendelijke dames! En ook daar zijn foto´s van gemaakt! Zodra we terug in de stad zijn kunnen we weer foto´s uploaden, dus dan kunnen jullie een beetje meegenieten van al het moois hier, met de amazone op de achtergrond...

Nu dus nog een weekje vakantie vieren in Caxiuanã en daarna nog wat werk in het Herbarium van het Museu Goeldi. We hebben al verschillende slaapadresjes geregeld, dus we zitten gelukkig voor niks. Wordt ook een super leuke tijd, met al onze vrienden uit Belem!!

Bedankt voor jullie reacties en spreken jullie snel weer... wij gaan verder toepen!!

groetjes Jos & Edwin

1. Harry:
    30 april 2009
    Nou jongens klasse hoor wat een prestatie en al die tegenslagen overwonnen en bedwongen !! en wat een opluchting nu he geniet er van !!!!!
  2. jos sr. en marja:
    hee mannen,
    Jammer dat de roesvrijstalen katapult die we voor jullie gelast hebben, zo zwaar was dat je er een gat van in je hoofd hebt opgelopen.Goed dat je alle problemen hebt kunnen oplossen en zo hoort het ook. zonder problemen gaat het niet , anders kan iedereen het wel !! Blij iets van jullie gehoord ter hebben en maak er een knallende finale van. groet pa sleegers.
  3. oma en oma de koning:
    ha jongens!
    nou.jullie beleven wat zeg,ook ik vond het leuk weer eens iets van jullie te horen! Gelukkig dat jullie met dat ''katapult'' ongeluk zo dicht bij een hulppost zaten. Verder geniet er nog maar van, we zien elkaar wel weer eens in Vlijmen Jos!!
    Groetjes van Oma en Opa de Koning.
  4. Manon:
    30 april 2009
    Inderdaad lang geleden dat we een bericht konden lezen, maar wat een belevenissen zeg...! Wow..!
  5. Miranda:
    30 april 2009
    Blij dat we weer wat van jullie hebben kunnen lezen!
    Geniet er daar nog maar even van, maar pas goed op. We hebben dan wel een goede invaller gevonden met het laatste logeerweekend, maar dat betekent niet dat we je niet meer terug willen hoor Ed!

Groetjes van ons alle vier hier!
  6. Maaike:
    1 mei 2009
    Uiteindelijk na tegenslagen en vertragingen is jullie doel toch behaald! Geniet er nog van! Wanneer je weer thuis bent moeten we maar onder het genot van een caparinha de verhalen en foto's zien/luisteren.
    Groetjes
    Maaike
  7. marja:
    1 mei 2009
    Wat zal het straks saai zijn, terug in Nederland!? Dus nog even alles intens in jullie opnemen!

groetjes, Marja
  8. Mama Karin:
    1 mei 2009
    Hè,hè, eindelijk weer een teken van leven van jullie! en wat voor
    een avonturen!! Echt super! Edwin, ik ben echt heel blij voor je dat het goed is afgelopen en dat je na de hersenschudding rustigaan hebt gedaan. Ik hoop dat je nu geen hoofdpijn meer hebt. Ik ben ook heel benieuwd naar de foto's.
    Tot slot: geniet nog maar even en veel succes met je werk in het Herbarium en.....gisteren, Koninginnedag, is er een (mislukte)aanslag gepleegd op de Koninklijke familie! zij zijn niet geraakt, maar er zijn wel 5 doden gevallen en 11 gewonden, omdat een man met hoge snelheid op het publiek inreed, om de bus met
    de koningin erin te raken. We zijn allemaal erg geschokt.
    Nog heel veel groetjes en liefs, van mama
  9. Richard:
    2 mei 2009
    Hé gasten,

Wat een avontuur. 4 uur in een boom hangen is meer iets voor Oerang-oetangs! Eigenlijk vind ik dat jullie in die 3 weken wachten op de studenten wat meer hadden kunnen oefenen om dit soort problemen al in een vroeger stadium tegen te komen en op te lossen. Maar misschien kon dat wel niet. Het verhaal van de rivierdolfijnen vervulde me echt met vreugde. Hoe zin die dieren eruit? Ik hoop dat jullie nog een geweldige week in de stad hebben en laat maar weten wat de terugvlucht is. Groet...Richard
  10. suus en roy:
    4 mei 2009
    Gelukkig weer een update! Het zit er alweer bijna op voor jullie. Geniet nog even van alles wat jullie meemaken voordat jullie weer in Nederland zijn. Met een beetje geluk blijft het hier net zulk lekker weer als de afgelopen weken en is het verschil met daar niet zo groot.
    Het valt me trouwens op dat niemand iets zegt over die mooie, vriendelijke dames. Ze zijn vast jaloers of ze geloven er niets van ;-) Wij zijn in ieder geval erg benieuwd naar die dansmoves, haha. We hopen dat alles weer helemaal goed gaat met Ed en we zien elkaar waarschijnlijk in Nunspeet weer. Groetjes!
  11. Sander:
    4 mei 2009
    Hee folks, mooi verhaal weer!! geniet er nog ff van daar!! Want ja je zit per slot van rekening al snel weer in Afrika!!! haha en ik ook dus dan moeten we daar ook maar ff een meet & greet regelen! Verder zijn we hier heel druk met de toepcie en in mindere mate met onze stages. Maarja dat zijn jullie natuurlijk wel gewend! Nou veel plezier met jullie Braziliaanse slaap adressen :P.

cheers
  12. Jack:
    7 mei 2009
    Mooie update. Zo te horen slaan jullie je dapper door de laatste loodjes heen... :) . Al die mooie foto's willen we natuurlijk graag zien.... en de, van bevallige dames, nieuw aangeleerde moves!

Geniet nog ff van jullie verblijf en cu soon
  13. Petra:
    11 mei 2009
    En Edwin, stoer litteken overgehouden??
    ;-)
    Petra
  14. P. Pos:
    12 mei 2009
    Waarde studenten,

Wat een buitengewone studiereis hebben jullie gemaakt. Spoedig weer terug naar les Pays - Bas.
    Met dank voor de verslaggeving van alle gebeurtenissen. Wil Edwin de vluchtnummers doorgeven zodat ik de diverse vluchtverbindingen kan volgen.
    Tot weerziens.

P. Pos